پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 خرداد 1401 - 14:44

انتخابات لبنان؛ نبرد سرنوشت ساز جبهه مقاومت

نتایج و شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنان نشان می‌دهد حزب‌الله و متحدانش برای دومین دوره متوالی توانسته‌اند کرسی‌های خوبی را کسب کنند؛ نتایجی که طرفداران مقاومت را به خیابان‌ها کشاند تا این پیروزی را جشن بگیرند.
کد خبر : 11852

پایگاه رهنما:

نتایج  و شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنان نشان می‌دهد حزب‌الله و متحدانش برای دومین دوره متوالی توانسته‌اند کرسی‌های خوبی  را کسب کنند؛ نتایجی که طرفداران مقاومت را به خیابان‌ها کشاند تا این پیروزی را جشن بگیرند.  رئیس جریان آزاد ملی لبنان هم انتخابات پارلمانی را سرنوشت‌ساز توصیف کرد و گفت که این انتخابات، یک رقابت عادی نبود، بلکه نبرد با آمریکا و اسرائیل بود.

  • ساختار انتخابات پارلمانی لبنان چگونه است؟


پارلمان لبنان دارای 128کرسی است که طبق قانون مصوب سال‌2018، براساس «نسبیت» ابتدا میان مسلمانان و مسیحیان (هر کدام 64کرسی) و سپس میان 18فرقه مذهبی براساس جمعیت‌شان تقسیم می‌شود. فرقه‌های مذهبی اصلی شامل سنی‌ها، شیعیان، دروزی‌ها، علوی‌ها، مارونی‌ها، کاتولیک‌های رومی، ارتدوکس‌های یونانی، انجیلی‌های ارمنی، کاتولیک‌های ارمنی و ارتدوکس‌های ارمنی است.  انتخابات پارلمانی لبنان در سال‌2009 براساس قانون اکثریت برگزار شد که طبق آن هر نامزدی که بیشترین آرا را به‌دست آورده بود، به پارلمان راه می‌یافت. طبق این قانون، اقلیت‌های مذهبی در پارلمان غایب بودند و هیچ نماینده‌ای نداشتند. این در حالی است که قانون نسبیت که در حال حاضر مبنا است، فرصت بیشتری به اقلیت ها جهت شرکت در انتخابات و پیروزی در آن می‌دهد. از مجموع 64کرسی مسلمانان، 27کرسی به شیعیان و 27کرسی به اهل سنت، 8کرسی به دروزی‌ها و 2کرسی به علوی‌ها اختصاص یافته است. در مجموع ۱۰۳ فهرست انتخاباتی متشکل از هزار و ۴۴ نامزد برای کسب ۱۲۸کرسی پارلمان که به‌طور مساوی بین مسیحیان و مسلمانان تقسیم شده است، رقابت می‌کنند. 3میلیون و ۷۴۶ هزار نفر از مردم هم حق رأی دارند.

  • گروه‌های اصلی این انتخابات کدام بودند؟


2 ائتلاف اصلی و بزرگ در انتخابات، شامل ائتلاف موسوم به  8مارس و ائتلاف موسوم به 14مارس بود. اغلب احزاب سیاسی در لبنان، نامزدهای خود را معرفی کرده‌اند. در این انتخابات، حزب‌الله که هم‌اکنون بیشترین کرسی‌های پارلمان را هم در اختیار دارد، دست بالا را دارد. محمد رعد، رهبر فراکسیون حزب‌الله در پارلمان، این بار هم همچون انتخابات گذشته در صدر فهرست نامزدهای این حزب قرار دارد. حزب امل، دیگر حزب بزرگ شیعی لبنان که متحد مهم حزب‌الله است از شرایط خوبی برخوردار است. نبیه بری رهبری این حزب را در دست دارد. او از ‌سال‌1992 تاکنون، رئیس پارلمان لبنان بوده است. جریان آزاد ملی، حزب اصلی مسیحیان در انتخابات است که رهبری آن در دست جبران باسیل، داماد میشل عون رئیس‌جمهور، است. جریان آزاد ملی نیز متحد حزب‌الله به شمار می‌رود. این 3حزب، ائتلاف 8مارس را شکل می‌دهند. این ائتلاف طی سال‌های اخیر انسجام و یکپارچگی بیشتری نسبت به رقیب اصلی خود، یعنی ائتلاف 14مارس، متشکل از احزاب سنی، مسیحی، المستقبل، قوات، کتائب و ... نشان داده است. در اردوگاه مسیحیان، سمیر جعجع با حزب نیروهای لبنانی (فالانژهای لبنان) حضور دارد که منتقد اصلی حزب‌الله به‌حساب می‌‌آید. در اردوگاه سنی‌ها، حزب المستقبل به رهبری سعد حریری، مهم‌‌ترین حزب سیاسی لبنان است. حریری رقابت‌ها را ترک کرده و هیچ فهرستی منتشر نکرده است. جعجع در نبود حریری و با حمایت مالی عربستان، سعی دارد بیشترین کرسی‌های اهل سنت را از آن خود کند.

  • نتایجی که نشان از موقعیت خوب جریان مقاومت دارد

نتایج نهایی و رسمی انتخابات پارلمانی لبنان که یکشنبه (۲۵ اردیبهشت) برگزار شده بود،  دو روز بعد از آن در روز سه‌شنبه اعلام شد.

بر اساس آمارها، نمایندگان فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان در این دور از انتخابات ۳۳۵.۴۶۶ رأی را به خود اختصاص داده‌اند.  

این نتایج پاسخی به ادعاهای دشمنانی بودکه  حزب‌الله و حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی) در انتخابات اخیر عقب گرد داشته‌ و دیگر مشروعیتی ندارد. در این انتخابات ائتلاف حزب الله و جریان آزاد ملی ثابت کرد که علیرغم همه مشکلات و مسائلی که با آن روبرو شده ، قوی است.

در این انتخابت ،  مردم بیروت با رأی‌ خود به یاری حزب‌الله آمدند و بسیاری از نامزدهای مستقل که در فهرست‌های «التغییریه» پیروز شده‌اند نیز با مقاومت دشمنی ندارند.

بر اساس آمار وزارت کشور لبنان، تعداد کرسی‌های کسب شده توسط احزاب مختلف و نیز اسامی نامزدهای پیروز به شرح زیر اعلام کرد:

حزب‌الله: ۱۳ کرسی ، جنبش امل ( همراه و حامی حزب الله) : ۱۵ کرسی ، التیار الوطنی الحر (جریان آزاد ملی و حامی حزب الله): ۱۸ کرسی ، متحدان حزب‌‌الله: ۳ کرسی

گفته شد که پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد و برای اینکه یک فراکسیون اکثریت را به دست بگیرد باید بیش از ۶۴ کرسی داشته باشد. اکنون برای قضاوت درباره نحوه ائتلاف‌بندی‌های جدید احتمالی در داخل پارلمان لبنان زود است. در همین ارتباط،«حسین رحال» مسؤول بخش رسانه‌های الکترونیک در جنبش حزب‌الله ضمن اعلام اینکه نتایج انتخابات ادعاهای دشمنان را رد کرد، گفت، بسیاری از نامزدهای مستقل پیروز پارلمان لبنان با مقاومت دشمنی ندارند.

  • انتخاباتی که نبرد با آمریکا و اسرائیل بود

جبهه عبری-عربی-غربی در سال‌های اخیر تلاش کردند تا لبنان را به ورطه سقوط بکشانند؛ از این رو می توان گفت  انتخابات پارلمانی که در لبنان برگزار شد یک مانور قدرت و سرنوشت‌ساز بود. جبران باسیل، رئیس حزب التیار الوطنی الحر لبنان، نزدیک به حزب‌الله با بیان اینکه این حزب در انتخابات موفق ظاهر شده و دارای یک فراکسیون بزرگ پارلمانی خواهد بود، گفت: «مبارزه انتخاباتی در لبنان در واقع مبارزه با آمریکا و اسرائیل است.» جبران باسیل در یک نشست خبری گفت: «پولی که در انتخابات خرج می‌شود، منبع منطقه‌ای شناخته شده‌ای دارد که نشان می‌دهد که مبارزه داخلی لبنان در این سطح است.» باسیل با تأکید بر اینکه انتخابات لبنان یک مبارزه و رقابت معمولی نبود، گفت: «التیار الوطنی از امروز در نبرد با احزاب القوات اللبنانیه، الاشتراکی، الکتائب، جنبش امل و دیگران به سر نمی‌برد، بلکه در نبردی بود که دست‌کم از ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ با ایالات متحده، اسرائیل و متحدان آن‌ها آغاز شد.» وی در این زمینه با اشاره به اظهارات دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در امور خاور نزدیک، گفت: «دیوید شنکر اعتراف کرد که روند رویارویی با من را به نحو مطلوب مدیریت کرده و همچنین به سقوط پروژه‌ای که ما را هدف قرار داد، اعتراف کرده است.» آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند به هر نحوی که شده حزب‌الله را از قدرت در لبنان کنار بزنند و برنامه‌های مخرب خود را در این کشور به پیش ببرند، اما حزب‌الله با همه توان در برابر دشمنان خارجی ایستاده و اجازه مانور به آن‌ها را نداده است. مقامات حزب‌الله با بیان اینکه آمریکا و متحدانش عامل اصلی بی‌ثباتی در لبنان هستند، گفته‌اند پس از انتخابات به روش دیگری با دشمنان مقابله خواهد کرد.

ارسال نظرات